mandag 30. mai 2016

Egenvurdering


I år, så har faget trykk og foto vært veldig morsomt, lærerikt og utfordrende. Jeg har lært masse nytt, og det har vært et utfordrende fag for meg. Før så pleide jeg alltid å ta bilder ved å bruke "auto" funksjonen på kameraet, men nå så tar jeg å fikser på ISO, blenderåpning og lukkerastigheten. 

Foto
Da jeg skulle velge fagene jeg ville ha i vg2 så visste jeg med en gang at jeg ville ha trykk og foto, etter som jeg er veldig glad i å ta bilder, men jeg hadde aldri lært meg å bruke et kamera ordenklig. Jeg føler jeg har lært masse i år, mye mer enn det jeg kunne før jeg tok dette faget. Jeg har lært meg forskjellige teknikker, ISO, lukkertid, blenderåpning, f-stopp. Jeg lærte også om det gyldne snitt og komposisjoner, jeg ble også utfordret til å gå ut at komfortsonen min, tolke bilder for å se om det er et bra bilder eller ei. Jeg har også lært meg hvordan jeg skal redigere bilder på Photoshop, og hvordan jeg kan bruke InDesign og Bridge. Siden jeg er veldig glad i å ta bilder, så vet jeg at dette kommer til å komme i nytte for meg seinere i livet. 


Blogging
Jeg syntes det å blogge leksene sine og oppgavene vi hadde fått var en ny og kreativ måte å dokumentere det vi har gjort. Jeg likte det, for man kunne selv se hvordan man hadde utviklet seg, hvordan bildene har utviklet seg. Dette var en bra ting, for da kunne man se hvordan man tok bilder først og hvordan man tok bilder seinere etter å ha lært forskjellige teknikker osv.

Arbeidsmetoder
Vi har hatt forskjellige arbeidsmåter, gruppe arbeid og selvstendig arbeid. Jeg foretrakk gruppe arbeid, etter som man kunne få hjelp av de andre med elevene på gruppa når man sleit, og hadde problemer. Man fikk også se ting i forskjellige vinkler når man jobber i grupper og man kunne lærer nye ting fra hverandre. I gruppe så kunne vi gi hverandre råd om hvordan man kunne ta bedre bilder og hjelpe hverandre med redigering for å få det beste bilde.  Men det var også greit å jobber selvstendig noen ganger, når vi for eksempel måtte gå ut av komfortsonen vår.  


Beste oppgavenMin favoritt oppgave var fordypningsoppgaven. Jeg likte den best fordi jeg kunne selv velge hva jeg ville ta bilde av og hvem jeg ville bruke som min fotograf. Om som du/dere har sett så valgte jeg meg selv som fotografen og min kultur som emne. Jeg valgte å ta bilder av nasjonal drakten min (Afghanistan), etter som det er en liten sjange for å finne min nasjonal drakt her i Norge, jeg må kjøpe min når jeg er i Afghanistan, eller få noen av vennene eller familien min i Oslo til å ta med til meg. Nasjonal drakten er en stor del av min identitet, etter som jeg vokste opp i Norge så har jeg ikke å stor kontakt med familien min i Afghanistan (vanskleig når det ikke er så bra nett der nede) så føler jeg at jeg har en slags kontakt når jeg tar på min nasjonal drakt. 


Egen innsats
Jeg føler jeg har jobbet veldig bra, det har gått opp og ned i år for meg på grunn av mye som har skjedd, men jeg føler jeg har gjort så godt jeg kan i trykk og foto. Jeg har prøvd så godt jeg kan med å levere alt til tide, og om jeg ikke har klart det fikk jeg (heldigvis) alltid fikse en løsning med læreren. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar