tirsdag 29. mars 2016

Bok omslag i InDesign

I disse to ukene har vi holdt på med bokomslag i InDesign. Jeg skulle bruke linotrykkene fra forrige uke som jeg hadde holdt på med. Jeg tok ett av linotrykkene mine, og redigerte det i Photoshop der jeg endret kontraster, lysstyrke, dempet fargen litt og cropet kantene.

Detter er det første bokomslaget jeg lagde. Jeg likte dette trykket veldig godt og som du kan se så har jeg brukt samme bilde på forsiden og baksiden. jeg har brukt to forskjellige skrift typer på forsiden der det står Terskel har jeg brukt skrift typen Baskerville Old Face Regular Og resten av tekstene har jeg brukt Minion Pro regular og Minion Pro bold. Jeg valgte disse skrifttypene fordi jeg ville ha en plane skrifttype etter som det var så mye som  skjedde i selve bilde.



Her har vi mitt andre bokomslag, som er da min favoritt. Som dere kan se har jeg brukt det samme bilde, bare at fargene variere. Her har jeg også brukt to forskjellige skrifttyper, på baksiden har jeg brukt Minion Pro Regular og på margen har jeg brukt Minion Pro Bold. På forsiden brukte jeg Minion Pro Regular. Jeg redigerte det slik at det skulle være en mørk side på baksiden som dere ser, fordi jeg følte det ga en god kontrast.


Jeg likte den blå bokomslaget mye bedre, fordi det var mer ryddig, og teksten kom fram tydelig. På den blå så skjer det ikke så mye på baksiden, og derfor er det lett å lese og mer oversikt. Overskriften kommer frem, og det er lett å lese hva som står der.

Mens på den lille (første) var den mer kreativ, noe som førte til at det ble mye rot, overskriften på denne forsvant litt, og det ble vanskelig å se på teksten. Jeg merket også at skriften på overskriften var forskjellig, noe jeg ikke hadde gjort bevist. Jeg hadde valgt en annen farge på margen, og fikset på overskriftens størrelse slik at den ble lik og fargen, slik at man kunne se hva som stod der enklere.

Egenvurdering 
Detter var en av de mest utfordrende oppgavene jeg har hatt til nå. Helt i starten av oppgaven, følte jeg at jeg ikke kommer til å klare det, for det hørtes og så kjempe vanskelig ut. Jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne eller hvordan bokomslaget skulle sees ut. Men etter å ha fått hjelp med å forstå InDesign bedre, så klarte jeg meg ganske bra føler jeg. Jeg lærte i disse ukene da vi hold på med dette hvordan jeg kan lage et bokomslag og hvordan man må finne en balanse mellom skrifttype og bilde. Alt i alt likte jeg oppgaven selv om den var veldig utfordrene for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar