søndag 7. februar 2016

Grafikk uke 1-4 

Hva er grafikk? Det var det første jeg lurte på når jeg fikk vite vi skulle holde på med det. Jeg fikk vite av læreren min at jeg kunne gå inn på www.norske-grafikere.no, og der fant jeg masse informasjon. Der stod det blant annet  at grafikk er et grafisk blad trykk av en metallplate eller treplate eller annet materiale der en kunstner har skapt sitt bilde. Før kunstneren trykker bilde, blir platen bearbeidet, det vil si at platen blir tegnet eller skjært i. Vi kan skille mellom tre forskjellige grafiske blad: høytrykk, dyptrykk og plantrykk.  Om det er noe mer dere lurer på om grafikk så er det bare å gå inn på denne linken, her finnes det masse informasjon; http://www.norske-grafikere.no/pages.aspx?pageid=323 


I uke 1 til 4 skulle halve klassen holde på med grafikk, mens den andre gruppen skulle holde på med foto fordypningsprosjekt.

Jeg var med i grafikk gruppen. Før ferien så hadde vi holdt på med linjer, og da hadde jeg tatt et bilde av en dør som jeg kunne bruke i denne oppgaven. Deretter måtte vi skrive ut bilde i A5-format. Da vi hadde gjort det, lag vi blåpapir over linoplaten og bilde av døren over blåpapiret. Da vi hadde gjort det, tegnet vi døren med en blyant eller pen, og det ble da 'trykt' på linoplaten. Etter det begynte vi å kjære ut linjene, etter å ha gjort det kunne vi begynne med å trykke.





Da vi skulle trykke, hadde vi et langt bord med alle slags farger som vi kunne begynne. Vi fikk beskjed om å først begynne med svart og deretter kunne vi blande så mange farger vi ville.
Vi begynte med å legge linoplaten oppå et glass og deretter kunne vi bruke de fargene som vil selv ville. Vi måtte passe på at vi ikke hadde for tjukt lag med maling, for da ville malingene gått i linjene. Etter det tok vi med platen og lag den ned på metallborde til trykkpresseren, etter det tok vi et papir over og deretter et filter også rullet vi linoplaten gjennom trykkpresseren.


Da vi hadde rullet den gjennom trykkpresseren, så vi at vi hadde fått trykk av døren på papiret som vi hadde lagt over.


Det siste vi måtte gjøre var å ta vekk malingen, for å trykke på nytt. Vi tok vått papir og tørket platen, det var viktig at vi ikke tok platen under springen for det kunne ødelegge den, og den kunne bli bøyd. Etter det gjentok vi dette flere ganger med forskjellige farger, og forskjellige papirer.


Alt dette var gøy, men det ble fort grisete, og man ble fort skitten. Da alle var ferdige for dagen måtte vi vaske glassplatene som vi hadde helt maling i, noe som tok litt tid.


Her måtte vi vaske glassplatene. Vi måtte først skrape vekk så mye maling som mulig også sprayet vi med vaskemiddel og tok vekk resten med papir. Vi skjønte at dette tok tid, og ettersom de fleste hadde timer etter dette måtte vi finne på noe som var raskere. Så to og to tok en glassplate hver og tok den med til vasken og begynte å vaske den veldig forsiktig for å ikke ødelegge de. Det gikk mye fortere og de ble mye renere.



Her er noen av mine trykk:
Som dere ser så hadde jeg ikke skjært linjene dype nok, så jeg måtte skjære de på nytt. Også på noen av de hadde jeg tatt for mye maling på.








Egenvurdering: 
Jeg syntes dette var en veldig gøy oppgave. Jeg kan ikke huske at jeg har gjort  noe i nærheten av dette, så dette var noe nytt og spennende for meg. Jeg lærte å være kreativ med farger, hva linotrykk er for noe, og hvordan man bruker det. Jeg likte veldig godt av vi var en liten gruppe for da følte jeg at man kunne på hjelp av lærere mer enn om hele klassen hadde vært mer. Jeg likte stemningen som vi hadde, jeg koste meg masse i disse 4 ukene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar