søndag 27. september 2015

Uke 39- Etikett 

Denne uken og sist uke holdt vi må med etikker og InDesign. Vi brukte InDesign for å sette sammen et bilde og tekt som passer til bildet. Vi måtte passe godt på at teksten ikke ødelegger bilde, sånn at vi ikke fikk øynene på bare teksten, men hele bilde. 

Jeg valgte å legge ut fire bilder av epler, der fargen og skrift typen var forskjellig. De første to likte jeg best, etter som skriften ikke var for fansy, men samtid ikke for kjedelig. Av de to bildene likte jeg best det første, fargen på skriften er lik fargen på eplet og derfor mener jeg at bilde ikke ser så rotet ut og jeg føler jeg får fram det gyldne snitt best i dette bilde. Jeg har brukt to skrift typer på dette bilde: H'en er Vivaldi, og den andre delen er Harrington. Bilde nr 3 og 4 brukte jeg skrift typen Edwardian Script ITC. Jeg likte de, men ikke like godt som det første, ettersom jeg mener skrift typen ikke passet til eplene, men heller til noe mer fansy. 






Jeg valgte også å legge ut fire bilder av glass, der tre av de har samme skrift type, men forskjellige farger, og den nederst som har en annen skrift type. Favoritt bilde mitt er nr 3, som har skrift type: Palace Script MT og fargen champagne. Jeg likte dette bilde best fordi jeg assosierer glassene som jeg har brukt til champagne glass, som jeg videre assosierer med noe glamorøst og mener da at skriften er perfekt. Skriftens posisjon har med det gyldne snitt å gjøre, og valgte derfor å plassere den på linja med hånden. Det siste bildet, virket litt kjedelig, uten noe "sjel", skriften passet ikke helt bildet, posisjonen på skriften er feil mener jeg, og følte at hele bilde kollapset/ble ødelagt. Skrift typen jeg brukte klarte jeg  av en eller annen grunn ikke å finne igjen. 





Alt i alt, så syntes jeg at denne oppgaven krevde en god del. Jeg skjønte ingen ting i det hele, og trodde jeg heller kunne bruke et annet program enn InDesign. Da jeg vare ferdig med redigering, fikk vi beskjed om at vi måtte bruke InDesign, jeg klarte ingen ting i begynnelsen, men heldig vis fikk jeg hjelp til å skjønne det. Etter hver gikk det bedre, og jeg lærte hvor mye skriften har å si i et bilde. Jeg har lært mye, men jeg føler det er mer jeg må lære. Det har være en kreativ, vanskelig og gøy prosess selv om jeg føler jeg ikke helt har forstått alt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar